rozliczenie PIT 36 zg

Wykaż swoje dochody z Anglii w PIT 36/ZG.

Obowiązek złożenia PIT 36/ZG z dochodów z Anglii / Wielkiej Brytanii.

Często zgłaszają się do nas klienci z pytaniem, czy muszą rozliczyć swoje dochody uzyskane w Anglii w polskim urzędzie skarbowym. Ważne, aby na samym początku, uzyskać odpowiedź gdzie jestem rezydentem podatkowym?

Odpowiedź oczywiście zależy od sytuacji konkretnej osoby, ale generalnie przytoczę dwa najczęstsze scenariusze obowiązujące polskich rezydentów podatkowych.

Jeżeli nie wiesz, czy jesteś polskim rezydentem podatkowym, sprawdź to w naszym wpisie.

lata podatkowe do 2020 rok podatkowy 2020 lata podatkowe od 2021
Dochody z Polski i Wielkiej Brytanii
  • wykazujesz w PIT 36/ZG dochody polskie i brytyjskie
  • Wykazujesz w PIT 36/ZG dochody polskie i brytyjskie
  • Masz prawo do pełnej ulgi abolicyjnej.
  • Wykazujesz w PIT 36/ZG dochody polskie i brytyjskie
  • Ograniczona ulga abolicyjna.
Dochody tylko w Wielkiej Brytanii
  • Nie musisz wykazywać dochodów brytyjskich w polskim urzędzie skarbowym.
  • Musisz wykazać w polskim PIT 36/ZG dochody brytyjskie.
  • Masz prawo do pełnej ulgi abolicyjnej, która pokryje ewentualny podatek.
  • Musisz wykazać w polskim PIT 36/ZG dochody brytyjskie.
  • Ograniczona ulga abolicyjna.

Jak widać, na przestrzeni trzech ostatnich lat nastąpiły duże zmiany. Dotyczą one zarówno obowiązku deklarowania dochodu brytyjskiego jak i metody unikania podwójnego opodatkowana oraz zmniejszenia ulgi abolicyjnej maksymalnie do 1360 zł.

Jeżeli otrzymałeś już wezwanie z polskiego urzędu skarbowego, zazwyczaj masz 7 dni na złożenie zaległej deklaracji PIT 36/ZG wraz z wyjaśnieniem, dlaczego nie złożyłeś deklaracji w terminie. Polski urząd skarbowy wzywa podatników, ponieważ otrzymuje z brytyjskiego HMRC informacje o dochodach polskich rezydentów podatkowych uzyskanych na terytorium Wielkiej Brytanii. Jeżeli jeszcze nie złożyłeś zeznania za PIT 36/ZG za poprzednie lata, lub nie wykazałeś brytyjskich dochodów za 2020 rok, nie czekaj na wezwanie z polskiego urzędu skarbowego.

Jaka jest cena za rozliczenie PIT 36/ZG?

Nasze aktualne ceny znajdziesz na stronie cennik

Masz pytania? Napisz

"*" oznacza pola wymagane

Przeciągnij pliki w to miejsce, lub
Maks. rozmiar pliku: 96 MB.

Poniżej opisałem trzy przypadki naszych klientów, którzy mieli dochód z Anglii na przestrzeni ostatnich lat.

Przykład Pana Adriana

Pan Adrian pracował w UK sezonowo w latach 2018, 2019 i 2020 r. W tym czasie nie osiągał w Polsce żadnych dochodów. W Anglii płacił swoje podatki. Za lata 2018, 2019 i 2020 nie złożył w polskim urzędzie skarbowym żadnej deklaracji podatkowej. W sierpniu 2021 otrzymał z polskiego urzędu skarbowego pismo wzywające go do złożenia deklaracji podatkowej za 2020 rok z uwzględnieniem dochodów uzyskanych w Anglii.

Czy Pan Adrian musi wykazać angielskie dochody w PIT 36/ZG?

Pan Adrian znalazł się w typowej obecnie sytuacji. Począwszy od roku podatkowego 2020, polscy rezydenci podatkowi mają obowiązek wykazywania w polskim zeznaniu PIT 36 dochodów uzyskanych w Zjednoczonym Królestwie (UK/Anglii/Szkocji/Walii/Irlandii Północnej). Tym samym bez względu na fakt, że jedynym dochodem Pana Adriana były dochody uzyskane w UK, musi wykazać je w deklaracji PIT 36 z załącznikiem ZG za rok 2020.

Za lata 2018 i 2019 Pan Adrian nie musi składać w Polsce zeznania podatkowego, gdyż oprócz brytyjskich dochodów nie miał dochodów w Polsce.

Czy Pan Adrian zapłaci w Polsce podatek od dochodów uzyskanych w UK?

Zgodnie z polskim prawem, Pan Adrian będzie miał prawo zastosować ulgę abolicyjnąktóra w całości pokryje kwotę ewentualnego podatku. Tym samym Pan Adrian od dochodów uzyskanych w Anglii w 2020 roku nie będzie płacił podatku w Polsce.

Przykład Pani Edyty

Pani Edyta pracowała sezonowo w Anglii w 2019 i 2020 roku. W tych latach pracowała również w Polsce. Za rok 2019 i 2020 Pani Edyta złożyła w polskim urzędzie skarbowym deklarację PIT 37. W lipcu 2021 Pani Edyta otrzymała wezwanie z polskiego urzędu skarbowego do złożenia korekty deklaracji PIT 37 i wykazania dochodów uzyskanych w Anglii.

Czy Pani Edyta ma złożyć korektę PIT 37?

Pani Edyta wykazała w polskim urzędzie skarbowym tylko dochody uzyskane na terytorium Polski. Polski urząd skarbowy oczekuje teraz, że Pani Edyta skoryguje złożone za lata 2019 i 2020 deklaracje PIT 37, złoży w zamian deklaracji PIT 36 wraz z załącznikiem ZG

Przykład Pani Alicji

Pani Alicja mieszka i pracuje w Anglii od września 2017 roku. Założyła tam rodzinę. Do Polski przyjeżdża kilka razy w roku głównie w celach rodzinnych. Pani Alicja wynajmuje w Polsce swoje mieszkanie i płaci od niego podatek zryczałtowany.  Oprócz dochodu z wynajmu mieszkania nie, Pani Alicja nie osiąga w Polsce innych dochodów.

Czy Pani Alicja musi w Polsce wykazywać w polskim PIT 36/ZG swoje brytyjskie dochody?

Nie. Pani Alicja posiada w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy. W związku z tym rozlicza w Polsce tylko dochody uzyskane w Polsce (dochody z najmu). Ograniczony obowiązek podatkowy wynika z faktu, że centrum interesów życiowych / ognisko domowe Pani Alicji jest w Anglii. Tym samym podatniczka wykazuje w Anglii wszystkie dochody, które uzyskała w danym roku podatkowym, bez względu czy to dochody szkockie, czy polskie.