Korekta podatku w Norwegii.

Karta podatkowa w Norwegii.

Dzięki karcie podatkowej nie przepłacisz podatku w Norwegii.

Karta podatkowa w Norwegii — co jest potrzebne do wyrobienia?

Musisz mieć aktywny norweski numer personalny. Jeżeli miałeś długą przerwę w pracy w Norwegii lub dawno nie byłeś osobiście w norweskim urzędzie, możesz zostać wezwany przez tamtejszy urząd na wizytę kontrolną. Podczas niej potwierdzisz swoją tożsamość.

Sprawdź również czy posiadasz aktualną umowę o pracę.

Do zamówienia karty podatkowej potrzebujesz mieć możliwość logowania się do strony skatteetaten.no . Służą do tego kody MinID, token bankowy, lub karta BuyPass.

Kiedy wnioskować o nową kartę?

Norweski urząd skarbowy umożliwia zamówienie karty podatkowej na 2024 rok od 15 grudnia 2023.
Przed rozpoczęciem roku podatkowego lub przed rozpoczęciem pracy powinieneś zamówić nową kartę podatkową.

Co roku należy zamawiać nową kartę podatkową.

Rodzaje wystawianych kart podatkowych w Norwegii.

Karta w systemie PAYE (25%) przysługuje osobom, które są tymczasowymi pracownikami, nie będą pracować dłużej niż 183 dni w danym roku i nie przekroczą określonej na dany rok kwoty dochodu.
Osoby pobierające świadczenia z NAV-u nie mogą posiadać karty
25%.
Osobom posiadającym tę kartę od wszystkich dochodów oraz dodatków pobierane jest 25% podatku. Dla posiadaczy tej karty nie ma przygotowanej przez urząd deklaracji podatkowej, oznacza to, że nie ma ani zwrotu, ani dopłaty podatku.

Po zakończonym roku można sprawdzić, czy zrezygnowanie z takiego opodatkowania i wysłanie deklaracji będzie korzystne. Zrezygnować z systemu PAYE można do trzech lat wstecz. Nie ma jednak możliwości zmiany karty z zasad ogólnych na system PAYE.

Tabela podatkowa (np.7100), wystawiana jest na podstawie zadeklarowanego dochodu, jaki podatnik spodziewa się osiągnąć w danym roku podatkowym. Od podstawowego dochodu z pracy pobierany jest podatek zgodny z tabelą, od pozostałych dodatków pracodawca pobiera ustalony w tabeli procent podatku.

Karta procentowa wystawiana jest, jeżeli wnioskujemy o nią w trakcie roku podatkowego lub kiedy zmieniamy pierwotnie wystawioną kartę podatkową. Urząd ustala stały procent podatku, jaki będzie pobierany od podstawowego dochodu oraz od wszystkich dodatków. Procent podatku ustalany jest na podstawie zadeklarowanej kwoty dochodu, jaki podatnik spodziewa się osiągnąć w danym roku podatkowym.

Jak długo czeka się na wystawienie karty podatkowej?

Skatteetaten ma do 10 dni roboczych na wystawienie Twojej karty. Czas ten może ulec wydłużeniu. Na przykład w okresie dużej ilości składanych do urzędu wniosków. Jeżeli miałeś długą przerwę w pracy, lub dawno nie byłeś osobiście w urzędzie, możesz zostać wezwany na wizytę kontrolną. Podczas niej potwierdzisz swoją tożsamość. W takiej sytuacji karta nie zostanie wystawiona, dopóki nie udasz się osobiście do urzędu. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć kogo i kiedy Skatteetaten wezwie na wizytę kontrolną.

Możesz umówić swoją wizytę w Skatteetaten korzystając z oficjalnej strony urzędu.

Co w przypadku, jeżeli nie posiadam i nie zamówię karty podatkowej.

Jeżeli nie posiadasz karty wystawionej na dany rok, pracodawca może pobrać Ci z wypłaty 50% podatku. Kwotę nadpłaconego podatku odzyskasz dopiero przy rozliczeniu rocznym

Jak otrzymam kartę podatkową?

W przypadku zamówienia karty podatkowej pojawi się ona w formie elektronicznej w systemie altinn.no.

Jaka jest cena za zamówienie przez Waszą firmę karty podatkowej?

Cena za złożenie podania o kartę podatkową w Norwegii na dany rok to 209 zł.

Masz pytania? Napisz

"*" oznacza pola wymagane

Przeciągnij pliki w to miejsce, lub
Maks. rozmiar pliku: 96 MB.