Zeznanie podatkowe PIT 36 z załącznikiem ZG.

Pracowałeś w Polsce i za granicą? Rozlicz się w polskim urzędzie.

Rozliczenie dochodów zagranicznych. Deklaracja PIT 36 i załącznik ZG.

Musisz rozliczyć swój podatek na druku PIT 36/ZG jeżeli w ubiegłym roku pracowałeś w Polsce i za granicą. Czas na złożenie deklaracji za 2020 rok mija 30 kwietnia 2021.

Wielokrotnie spotykamy się z sytuacją, kiedy polski Urząd Skarbowy wzywa klienta aby w Polskim zeznaniu podatkowym wykazał swoje zagraniczne dochody. Sprawa ta dla wielu z Was wydaje się skomplikowana, ale zaufajcie nam. Rozliczamy podatki polsko-zagraniczne od przeszło 15 lat.

Dlaczego mam wykazać zagraniczne dochody w polskim zeznaniu podatkowym?

Jeżeli w Polsce posiadasz nieograniczony obowiązek podatkowy, musisz w rozliczeniu rocznym oprócz polskich dochodów, wykazać również swoje dochody zagraniczne. W dużym uproszczeniu, jeżeli Twoje centrum interesów życiowych jest w Polsce (na przykład masz tu najbliższą rodzinę) wówczas nie ma znaczenia, że poza Polską przepracowałeś większą część roku. I tak zarówno polskie jak i zagraniczne dochody wykażesz w polskim druku PIT 36 z załącznikiem ZG.

Czy w Polsce zapłacę drugi raz podatek od dochodów zagranicznych?

Nie musisz się martwić, że drugi raz zapłacisz podatek. To tak nie działa. Polska ma podpisane umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z większością krajów na świecie.

Istnieją dwie metody unikania podwójnego opodatkowania, dzięki którym możesz rozliczyć dochody uzyskane zagranicą w Polsce.

Po pierwsze istnieje metoda wyłączenia z progresją (zwolnienie podatkowe). Jeżeli pracowałeś na przykład w Niemczech lub Norwegii i w Polsce, wówczas Twój niemiecki dochód posłuży tylko i wyłącznie do ustalenia stawki podatku, którym powinny być opodatkowane polskie dochody.

Po drugie metoda odliczenia proporcjonalnego (kredyt podatkowy). Jeżeli pracowałeś na przykład w Holandii czy Anglii, wówczas dochody zarówno polskie jak i holenderskie będą zsumowane w Twojej polskiej deklaracji. Ale od podatku będziesz mógł również odliczyć podatek zapłacony w Holandii.

Może się okazać, że będziesz musiał dopłacić w Polsce określoną sumę podatku. Z pomocą przychodzą wówczas ulgi podatkowe, na przykład możliwość rozliczenia się z małżonką.

Jaki jest termin złożenia deklaracji podatkowej w Polsce?

Masz czas na złożenie deklaracji podatkowej PIT 36/ZG do 30 kwietnia 2021. Jeżeli nie wykazałeś dochodów zagranicznych za poprzednie lata, powinieneś to zrobić jak najszybciej aby nie narastały odsetki podatkowe.

Czym jest ulga abolicyjna?

Ulga abolicyjna aż do rozliczenia za 2020 rok, ma za zadanie zrównać dwie metody unikania podwójnego opodatkowania (metodę proporcjonalnego odliczenia i metodę wyłączenia z progresją). Chodzi o to, aby bez względu na kraj w którym polski podatnik uzyskuje zagraniczny dochód, jego rozliczenie z polskim fiskusem było takie samo. Nie ważne czy podatnik pracował w Niemczech, czy Holandii, jego dochód zagraniczny zadeklarowany wraz z polskimi dochodami daje taki sam wynik rozliczenia rocznego na deklaracji PIt 36 ZG. Gwarantem tego jest wspomniana ulga abolicyjna, dzięki której ewentualny podatek do dopłaty w Polsce jest w całości lub w dużej części „zerowany”.

Zmniejszenie ulgi abolicyjnej od 2021 roku.

Począwszy od rozliczeń podatkowych za rok 2021 (składanych do 30 kwietnia 2022), wysokość ulgi abolicyjnej będzie mocno ograniczona. Zmiana ta dotknie polskich rezydentów podatkowych pracujących mi.in w następujących krajach:

• Austria,
  • Australią,
  • Austrią,
  • Belgią,
  • Danią,
  • Finlandią,
  • Holandią,
  • Irlandią,
  • Izraelem,
  • Japonią,
  • Kanadą,
  • Litwą,
  • Norwegią,
  • Nową Zelandią,
  • Portugalią,
  • Rosją,
  • Słowacją,
  • Stanami Zjednoczonymi,
  • Wielką Brytanią
  • Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi

Dla dochodów uzyskiwanych we wspomnianych krajach zastosowanie ma metoda zaliczenia proporcjonalnego. Oznacza to, że w polskim zeznaniu podatkowym podatnik będzie mógł odliczyć podatek zapłacony za granicą (w określonej proporcji). Może się okazać, że za granicą nasz podatnik zapłaci mniej podatku niż zapłaciłby w Polsce. W tej sytuacji, konieczna będzie dopłata brakującego podatku do polskiego urzędu skarbowego.

Zmniejszenie ulgi abolicyjnej spowoduje, że tylko pierwsze 8.000 zł zagranicznego dochodu będzie w Polsce korzystało z ulgi abolicyjnej (będzie zwolnione z podatku).

Masz pytania? Napisz.

• Przeciągnij pliki w to miejsce, lub
    Max. file size: 96 MB.