Zeznanie podatkowe PIT 36 z załącznikiem ZG.

Pracowałeś w Polsce i za granicą? Rozlicz się w polskim urzędzie.

Rozliczenie dochodów zagranicznych. Deklaracja PIT 36 – ZG krok po kroku.

Musisz rozliczyć swój podatek na druku PIT 36/ZG jeżeli w ubiegłym roku pracowałeś w Polsce i za granicą. Czas na złożenie deklaracji za 2021 rok mija 2 maja  2022.

Często spotykamy się z sytuacją, kiedy polski Urząd Skarbowy wzywa klienta, aby w Polskim zeznaniu podatkowym wykazał swoje zagraniczne dochody. Wynika to z obowiązujących w Polsce przepisów podatkowych. Jeżeli jesteś polskim rezydentem podatkowym, a zarabiasz za granicą, musisz w Polsce wykazać wszystkie osiągnięte w danym roku dochody. Do tego celu służy wspomniany wcześniej PIT 36 – ZG.

Dlaczego mam wykazać zagraniczne dochody w polskim zeznaniu podatkowym?

Jeżeli w Polsce posiadasz nieograniczony obowiązek podatkowy, musisz w rozliczeniu rocznym oprócz polskich dochodów, wykazać również swoje dochody zagraniczne. W dużym uproszczeniu, jeżeli Twoje centrum interesów życiowych jest w Polsce (na przykład masz tu najbliższą rodzinę) wówczas nie ma znaczenia, że poza Polską przepracowałeś większą część roku. I tak zarówno polskie jak i zagraniczne dochody wykażesz w polskim druku PIT 36 z załącznikiem ZG.

O sposobie ustalania rezydencji podatkowej możesz przeczytać w artykule na naszym blogu.

Masz pytania? Napisz.

• Przeciągnij pliki w to miejsce, lub
    Maks. rozmiar pliku: 96 MB.
    • To pole jest używane do walidacji i powinno pozostać niezmienione.

Czy w Polsce zapłacę drugi raz podatek od dochodów zagranicznych?

Nie musisz się martwić, że drugi raz zapłacisz podatek. To tak nie działa. Polska ma podpisane umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z większością krajów na świecie.

Istnieją dwie metody unikania podwójnego opodatkowania, dzięki którym możesz rozliczyć dochody uzyskane zagranicą w Polsce.

Po pierwsze istnieje metoda wyłączenia z progresją (zwolnienie podatkowe). Jeżeli pracowałeś na przykład w Niemczech lub Szwecji i w Polsce, wówczas Twój zagraniczny dochód posłuży tylko i wyłącznie do ustalenia stawki podatku, którym powinny być opodatkowane polskie dochody.

Po drugie metoda odliczenia proporcjonalnego (kredyt podatkowy). Jeżeli pracowałeś na przykład w Norwegii, Holandii lub Anglii, wówczas dochody zarówno polskie jak i zagraniczne będą zsumowane w Twojej polskiej deklaracji. Od wyliczonego w polskiej deklaracji rocznej podatku będziesz mógł odliczyć podatek zapłacony w za granicą (proporcjonalnie do dochodu).

Może się okazać, że będziesz musiał dopłacić w Polsce określoną sumę podatku. Z pomocą przychodzą wówczas ulgi podatkowe, na przykład możliwość rozliczenia się z małżonką.

Jaki jest termin złożenia deklaracji podatkowej w Polsce?

Masz czas na złożenie deklaracji podatkowej PIT 36/ZG do końca kwietnia roku podatkowego następującego po roku rozliczanym. Za rok 2021 musisz złożyć PIT 36 ZG do 2 maja 2022 (ostatni dzień kwietnia przypada w dzień wolny od pracy).

Jeżeli nie wykazałeś dochodów zagranicznych za poprzednie lata, powinieneś to zrobić jak najszybciej. W innym przypadku narażasz się na powstawanie odsetek i kar podatkowych.

Czym jest ulga abolicyjna?

Ulga abolicyjna aż do rozliczenia za 2020 rok, ma za zadanie zrównać dwie metody unikania podwójnego opodatkowania (metodę proporcjonalnego odliczenia i metodę wyłączenia z progresją). Chodzi o to, aby bez względu na kraj, w którym polski podatnik uzyskuje zagraniczny dochód, jego rozliczenie z polskim fiskusem było takie samo. Nie ważne czy podatnik pracował w Niemczech, czy Holandii, jego dochód zagraniczny zadeklarowany wraz z polskimi dochodami daje taki sam wynik rozliczenia rocznego na deklaracji PIt 36 ZG. Gwarantem tego jest wspomniana ulga abolicyjna, dzięki której ewentualny podatek do dopłaty w Polsce jest w całości lub w dużej części “zerowany”.

Zmniejszenie ulgi abolicyjnej od 2021 roku.

Począwszy od rozliczeń podatkowych za rok 2021 (składanych do 2 maja 2022), wysokość ulgi abolicyjnej będzie mocno ograniczona. Zmiana ta dotknie polskich rezydentów podatkowych pracujących mi.in. w następujących krajach:

• Austria,
    • Australią,
    • Austrią,
    • Belgią,
    • Danią,
    • Finlandią,
    • Holandią,
    • Irlandią,
    • Izraelem,
    • Japonią,
    • Kanadą,
    • Litwą,
    • Norwegią,
    • Nową Zelandią,
    • Portugalią,
    • Rosją,
    • Słowacją,
    • Stanami Zjednoczonymi,
    • Wielką Brytanią
    • Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi

Dla dochodów uzyskiwanych we wspomnianych krajach zastosowanie ma metoda zaliczenia proporcjonalnego. Oznacza to, że w polskim zeznaniu podatkowym podatnik będzie mógł odliczyć podatek zapłacony za granicą (w określonej proporcji). Może się okazać, że za granicą nasz podatnik zapłaci mniej podatku, niż zapłaciłby w Polsce. W tej sytuacji konieczna będzie dopłata brakującego podatku do polskiego urzędu skarbowego.

Zmniejszenie ulgi abolicyjnej spowoduje, że tylko pierwsze 8.000 zł zagranicznego dochodu będzie w Polsce korzystało z ulgi abolicyjnej (będzie zwolnione z podatku).