Rozliczenie polsko-zagraniczne w DORFIN

Pracowałeś w Polsce i za granicą?

Rozliczenie dochodów zagranicznych w Polsce

Musisz rozliczyć swój podatek na druku PIT 36/ZG jeżeli w ubiegłym roku pracowałeś w Polsce i za granicą.

Wielokrotnie spotykamy się z sytuacją, kiedy polski Urząd Skarbowy wzywa klienta aby w Polskim zeznaniu podatkowym wykazał swoje zagraniczne dochody. Sprawa ta dla wielu z Was wydaje się skomplikowana, ale zaufajcie nam. Rozliczamy podatki polsko-zagraniczne od przeszło 15 lat.

Dlaczego mam wykazać zagraniczne dochody w polskim zeznaniu podatkowym?

Jeżeli w Polsce posiadasz nieograniczony obowiązek podatkowy, musisz w rozliczeniu rocznym oprócz polskich dochodów, wykazać również swoje dochody zagraniczne. W dużym uproszczeniu, jeżeli Twoje centrum interesów życiowych jest w Polsce (na przykład masz tu najbliższą rodzinę) wówczas nie ma znaczenia, że poza Polską przepracowałeś większą część roku. I tak zarówno polskie jak i zagraniczne dochody wykażesz w polskim druku PIT 36/ZG.

Czy w Polsce zapłacę drugi raz podatek od dochodów zagranicznych?

Nie musisz się martwić, że drugi raz zapłacisz podatek. To tak nie działa. Polska ma podpisane umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z większością krajów na świecie.

Istnieją dwie metody unikania podwójnego opodatkowania, dzięki którym możesz rozliczyć dochody uzyskane zagranicą w Polsce.

Po pierwsze istnieje metoda wyłączenia z progresją (zwolnienie podatkowe). Jeżeli pracowałeś na przykład w Niemczech lub Norwegii i w Polsce, wówczas Twój niemiecki dochód posłuży tylko i wyłącznie do ustalenia stawki podatku, którym powinny być opodatkowane polskie dochody.

Po drugie metoda odliczenia proporcjonalnego (kredyt podatkowy). Jeżeli pracowałeś na przykład w Holandii czy Anglii, wówczas dochody zarówno polskie jak i holenderskie będą zsumowane w Twojej polskiej deklaracji. Ale od podatku będziesz mógł również odliczyć podatek zapłacony w Holandii.

Może się okazać, że będziesz musiał dopłacić w Polsce określoną sumę podatku. Z pomocą przychodzą wówczas ulgi podatkowe, na przykład możliwość rozliczenia się z małżonką.

Jaki jest termin złożenia deklaracji podatkowej w Polsce?

Masz czas na złożenie deklaracji podatkowej PIT 36/ZG do 30 kwietnia 2020. Jeżeli nie wykazałeś dochodów zagranicznych za poprzednie lata, powinieneś to zrobić jak najszybciej aby nie narastały odsetki podatkowe.

Masz pytania? Napisz.