Zwrot podatku z Norwegii

Pracowałeś w Norwegii

skorzystaj z najlepszej oferty na rozliczenie i zwrot podatku

Podatek z Norwegii za 2019 rok

Norweski Skatteetaten od 18 marca 2020 roku zacznie sukcesywnie wysyłać rozliczenia podatkowe Skattemelding / Tax Return za  2019 rok. Z tego powodu warto zadbać o sprawdzenie i przygotowanie swojego zeznania podatkowego w Norwegii.

Nie pozwól aby urząd skarbowy sam zdecydował o Twoim podatku.

Duża część osób znajdzie w swoich deklaracjach podatkowych informację czy należy im się zwrot podatku z Norwegii czy będą zmuszone dopłacać.

Podobnie jak w latach ubiegłych wiemy, że często propozycje urzędu są zaniżone. Spowodowane jest to wieloma czynnikami. W rezultacie część osób otrzymuje zaniżone zwroty podatku. Dla porównania, część może otrzymać wezwanie do zapłaty niesłusznej kwoty.

Jeżeli pracowałeś/łaś w poprzednim roku w Norwegii i Polsce, pamiętaj aby ująć norweskie dochody w polskiej deklaracji PIT 36/ZG. Link do rozliczenia podatku w Polsce znajdziesz Tutaj.

Dlaczego warto rozliczyć podatek w Norwegii?

Od 18 marca 2020 Skatteetaten zacznie wysyłać deklaracje podatkowe za 2019 rok. Będą się nazywały Skattemelding / Tax Return 2019 rok skontrolować liczbę miesięcy pracy w Norwegii. Skatteetaten bardzo często nie wie, że na przykład pracowałeś kilka miesięcy dłużej niż deklarowałeś w karcie podatkowej. W związku z tym zaproponowany zwrot podatku będzie niższy niż faktycznie możesz uzyskać.
Jeżeli samodzielnie opłacasz koszty swojego pobytu w Norwegii, koniecznie skorzystaj z ulgi status pendler. Jeżeli opłacasz koszty dziennej opieki nad dzieckiem, warto je odliczyć. Są to dodatkowe ulgi, które spowodują, że zwiększy się Twój zwrot podatku z Norwegii.
Jeżeli opłacasz kredyt hipoteczny na mieszkanie w Polsce, możesz skorzystać z ulgi na odliczenie zapłaconych w danym roku odsetek.

Jakie dokumenty muszę dostarczyć?

1. Podsumowanie dochodów od każdego pracodawcy, potocznie zwane Lonns lub A-melding oppsummering 2019 / Sammenstilling for 2019.
  2. Dokument Årsoppgave fra NAV – jeżeli w trakcie 2019 roku przebywałeś na zasiłku chorobowym bądź dla bezrobotnych. Dokument otrzymasz pocztą z norweskiego urzędu NAV.
  3. Odcinki z wypłat potwierdzające ilość przepracowanych miesięcy.
  4. PIN kody z systemu MinID (wraz z hasłem) Jeżeli nie posiadasz kodów, zamów je samodzielnie na stronie difi.
    Jeżeli nie możesz samodzielnie zamówić dla siebie kodów, poinformuj nas o tym a my zamówimy je dla Ciebie bezpłatnie.

Czy norweski urząd popełnia błędy w informacjach podatkowych Skattemelding / Tax Return?

Tak. Zdarzają się sytuacje, które powodują, że urząd zaniża liczbę miesięcy, które przepracowałeś w Norwegii. Jest to sytuacja, na którą należy zwrócić szczególną uwagę, ponieważ wpływa ona bezpośrednio na wysokość zwrotu podatku, lub powoduje konieczność zapłaty.

Jak mogę złożyć swoją deklarację podatkową w Norwegii?

Poniżej znajdziesz formy logowania się do systemu skatteetaten. Najpopularniejszą formą są kody MinID, lub BankID Jeżeli nie posiadasz tych kodów MinID, możesz je zamówić wpisując swój norweski numer personalny na stronie difi.no

metody logowania skatteetaten

Do kiedy muszę złożyć zeznanie podatkowe w Norwegii?

W 2020 roku już od 18 marca Skatteetaten zacznie wystawiać zeznania podatkowe za 2019 rok. Nie każdy, ale większość podatników otrzyma propozycję zwrotu/dopłaty podatku. Możesz nanosić zmiany związane ze swoją deklaracją podatkową do 30 kwietnia 2020.
Po tej dacie, w ciągu kilku tygodni zostanie wystawiona decyzja o zwrocie lub konieczności dopłaty podatku.
Jeżeli posiadasz kody MinID możemy przedłużyć termin złożenia deklaracji do 31 maja 2020 bez żadnych konsekwencji. Musisz nas o tym poinformować przed 30 kwietnia 2020.

Czy mogę złożyć zeznanie podatkowe posiadając kartę podatkową 25% – Kildeskatt?

Masz możliwość rozliczenia się na zasadach ogólnych nawet posiadając kartę podatkową 25%. Należy jednak zawczasu powiadomić Skatteetaten, że chcesz skorzystać z takiej możliwości. Proponujemy, abyś najpierw sprawdził opłacalność takiego rozliczenia. Zapłacisz za to 100 zł. Jeżeli okaże się, że masz możliwość uzyskania zwrotu podatku, rozliczymy cię na zasadach ogólnych. 100 zł za kalkulację podatku zaliczymy na poczet wykonania dla Ciebie usługi.

Czym jest ulga Status Pendler?

Często samemu opłacasz koszty utrzymania w Norwegii. Płacisz za najem mieszkania, energię elektryczną, ogrzewanie, wodę.
Niejednokrotnie samemu opłacasz podróże z Polski do Norwegii oraz transport do pracy na miejscu.
Możesz wszystkie te wydatki odliczyć w swoim rozliczeniu rocznym. Popularnie ulga na te wydatki to Status Pendler, Pendler lub po prostu Pendlerfradrag.
Osoby żonate bądź dojeżdżające do swojego dziecka w Polsce nie muszą już dokumentować co najmniej 3 podróży do Polski w trakcie roku. Poniżej znajdziesz kryteria jakie musisz spełnić aby odliczyć koszty utrzymania w Norwegii.

Jakie dokumenty są potrzebne do skorzystania z ulgi Status Pendler?

Do skorzystania z ulgi i odliczenia kosztów najmu oraz dojazdów wystarczy:

• akt małżeństwa / akt urodzenia dziecka (druki „europejskie”) oraz zaświadczenie o wspólnym zameldowaniu.
  • potwierdzenia zapłaty czynszu i opłat za media (przelewy). Jeżeli pracodawca potrącał Ci czynsz z wypłaty, niezbędne są Lonnslipy z potrąconymi kwotami.

Jeżeli chcesz dodatkowo odliczyć koszty podróży do domu w Norwegi oraz koszty codziennych dojazdów do pracy dołącz:

• potwierdzenia odbytych podróży do Norwegii – bilety lotnicze, bilety promowe;
  • jeżeli jeździłeś samochodem do Norwegii przydadzą się faktury/ paragony za paliwo;
  • jeżeli łączny koszt opłat za bramki autostradowe i przejazdów przez tunele przekracza 3300 NOK, warto uwzględnić go w uldze.

Pamiętaj, aby przeliczyć wszystkie dni dojazdu do pracy i odległość jaką wówczas pokonywałeś. To pozwoli na poprawne wyliczenie ulgi na dojazdy.

Jeżeli mieszkałeś w lokum bez dostępu do kuchni, na campie, w hotelu, lub pracowałeś w delegacji, możesz również odliczyć koszt dziennej diety.

Jakie warunki musi spełnić singiel aby skorzystać z ulgi status pendler?

Jeżeli jesteś singlem, musisz udokumentować 4 podróże do swojego mieszkania w Polsce w ciągu roku. To duże ułatwienie w porównaniu do lat poprzednich. Przypomnijmy, poprzednio Skatteetaten zalecało udokumentowanie podróży do domu w Polsce raz na trzy lub raz na sześć tygodni.

Wymagane dokumenty jeżeli masz więcej niż 22 lata:

• zaświadczenie o zameldowaniu w Polsce, przetłumaczone na język angielski lub norweski,
  • akt notarialny własności mieszkania w Polsce.

Wymagane dokumenty jeżeli masz mniej niż 22 lata:

• akt urodzenia na druku europejskim,
  • zaświadczenie o zameldowaniu w Polsce.

Czym jest ulga na odliczenie odsetek od kredytu hipotecznego?

Z odliczenia możesz skorzystać jeśli posiadasz kredyt hipoteczny w Polsce, a 90% Twojego rocznego dochodu pochodzi z pracy na terytorium Norwegii i nie jesteś norweskim rezydentem podatkowym.

Jak funkcjonuje ulga rodzicielska?

Możesz odliczyć koszty związane z pobytem swoich dzieci w przedszkolu, szkole lub świetlicy, jeżeli dziecko nie przekroczyło 12-go roku życia. Maksymalnie można odliczyć 25 000 NOK na pierwsze dziecko oraz maksymalnie 15 000 NOK na kolejne dzieci (Dołącz: faktury lub zaświadczenie potwierdzające pokryte koszty przetłumaczone na język angielski).

Co mogą odliczyć marynarze pływający dla Norweskiego pracodawcy?

Marynarzom, którzy pracowali co najmniej 130 dni na morzu przysługuje ulga w maksymalnej kwocie 80 000 NOK. Dodatkowo przysługuje ulga na pokrycie drobnych wydatków w wysokości 10% dochodu, nie więcej niż 40 000 NOK.

Odliczenie darowizny

Odliczeniu podlegają kwoty przeznaczone na instytucje dobroczynne zarejestrowane w Skatteetaten. Maksymalna kwota odliczenia za 2019 rok to 50 000 NOK.

Ulga 10%

Ulga przysługuje tylko marynarzom i pracownikom offshore.