Zwrot podatku ze Szwecji

Rozlicz swój podatek w Szwecji.

Profesjonalne rozliczenia podatkowe.

Podatek w Szwecji – Sink, czyli pobyt do 183 dni.

W Szwecji możesz opłacać podatek dochodowy na dwa sposoby. Pierwsza grupa podatników to osoby, które przebywały w Szwecji krócej niż 183 dni w trakcie roku podatkowego. Takie osoby opodatkowane są podatkiem SINK, czyli specjalnym podatkiem dla nierezydentów w wysokości 25%. O opodatkowanie podatkiem SINK musisz aplikować sam, bądź za pośrednictwem swojego pracodawcy. Pracodawca złoży w szwedzkim Urzędzie Skarbowym informację o Twoich dochodach i zapłaconym podatku na druku KU13. Na tym Twoje rozliczenie podatku w Szwecji się kończy. Nie musisz składać deklaracji podatkowej, ale i nie możesz odliczyć żadnych ulg. Nie otrzymasz również zwrotu podatku. Możesz jednak wybrać opodatkowanie na zasadach ogólnych opisane poniżej.

Rozliczenie podatku – zasady ogólne.

Jeżeli przebywałeś w Szwecji dłużej niż 183 dni w roku lub zrezygnujesz z opodatkowania podatkiem SINK musisz złożyć deklarację podatkową Inkomstdeklaration 1. Szwedzki urząd podatkowy wysyła druki deklaracji podatkowej między marcem a kwietniem. Możesz rozliczyć podatek na zasadach ogólnych nawet jeżeli przez cały rok  byłeś opodatkowany podatkiem SINK. W takim wypadku deklarację podatkową musisz pobrać i wypełnić samodzielnie. Deklarację podatkową za rok 2020 musisz złożyć najpóźniej do 3 maja 2021.

Najważniejsze terminy przy rozliczaniu podatku ze Szwecji?

• styczeń luty – to czas kiedy pracodawca prześle Ci  Twoje roczne podsumowanie dochodów na druku KU10/KU13.
  • marzec/kwiecień – Skatteverket (Szwedzki Urząd Skarbowy) przesyła na adres podatnika deklaracje podatkowe (tzw.Inkomstendeklaration 1).
  • 3 maj 2021 ostateczny termin złożenia w urzędzie uzupełnionych deklaracji za rok 2020
  • czerwiecgrudzień urząd wydaje decyzje podatkowe i przesyła zwroty podatku lub wezwania do zapłaty podatku w zależności od indywidualnej sytuacji podatnika.

Ważne! Jeśli deklaracje podatkową wyślesz po terminie (3.05.2021) Skatteverket ma prawo naliczyć Ci karę za spóźnienie w kwocie od 1 250 SEK.

Jakie dokumenty potrzebuję do rozliczenia podatku w Szwecji?

Żebyśmy mogli poprawnie przygotować Twoje rozliczenie podatkowe w Szwecji, niezbędne będą poniższe dokumenty:

1. wypełniony i podpisany formularz danych (znajdziesz go tutaj),
  2. podpisany w pozycji UNDERSKRIFT dokument Inkomstdeklaration 1 (deklaracja podatkowa wysyłana w kwietniu przez Skatteverket),
  3. dokument „Bank account for tax refunds” podpisany w miejscu SIGNATURE (znajdziesz go na końcu formularza danych),
  4. zestawienie od pracodawcy/pracodawców KU10, KU13 lub KU14 lub wszystkie odcinki z wypłat,
  5. kopia/kopie umowy/umów o pracę,
  6. oryginał zaświadczenia potwierdzającego numer konta bankowego z wyszczególnieniem nazwy banku, adresu banku, numeru IBAN i SWIFT oraz z podpisem pracownika banku i pieczątką banku (zaświadczenie nie może być starsze niż 6 miesięcy),
  7. kopia dokumentu tożsamości,
  8. dokumenty potwierdzające koszty, które chcesz odliczyć (np. kopia biletów na prom/ samolot , faktury za paliwo, potwierdzenie opłat za mieszkanie, prąd, gaz).

Z jakich ulg podatkowych można skorzystać rozliczając podatek w Szwecji?

Poniżej znajdziesz listę obejmującą ulgi podatkowe w Szwecji:

• odliczenia z tytułu pracy tymczasowej odliczenie diet za pierwsze 30 dni pobytu w Szwecji oraz kosztów za mieszkanie,
  • odliczenie kosztów prowadzenia podwójnego gospodarstwa domowego odliczenie diet za pierwsze 30 dni pobytu w Szwecji oraz kosztów za mieszkanie.
  • ulga na podróże pomiędzy Polską a Szwecją,
  • odliczenie dojazdów do pracy wewnątrz Szwecji.
  • odpis z tytułu opłacania składek ZUS,
  • odpisanie odsetek od kredytu hipotecznego.

Co to jest Personnummer ?

Personnummer ( odpowiednik polskiego numeru PESEL ) to szwedzki numer personalny, który można uzyskać rejestrując się w Folkbokforingen.

Dlaczego warto mieć  Personnummer ?

Posiadając numer personalny, zostaniemy wpisani do spisu ludności. Dzięki personnummer możemy wynająć mieszkanie, podjąć pracę , założyć  konto w banku oraz skorzystać z opieki zdrowotnej.

Co to jest cyfrowa skrzynka pocztowa ?

Dzięki cyfrowej skrzynce pocztowej  otrzymujesz  informację ze szwedzkiego urzędu  podatkowego  oraz innych organów drogą elektroniczną. W przeciwieństwie do zwykłych wiadomości e-mail, cyfrowa skrzynka pocztowa jest bezpieczna, ponieważ logowanie odbywa się za pośrednictwem  BankID. Cyfrowa skrzynka pocztowa jest darmowa  i dostępna wszędzie, gdziekolwiek jesteś.

Masz pytania? Napisz.

• Przeciągnij pliki w to miejsce, lub